Fri frakt över 1000 kr Öppet köp i 30 dgr Snabba leveranser
Kundservice
Sök
Filters
Din varukorg är tom.

Köpvillkor



FRAKT OCH LEVERANS
Vid leverans av varor inom Sverige använder vi oss PostNord och tjänsten My Pack Collect. Dina varor levereras då till det utlämningsställe som är närmst baserat på ditt postnummer, kan det ej levereras till ditt närmsta ombud så kommer det att skickas till det som är näst närmst. Vi reserverar oss för att om paketet ej kan levereras till ditt ombud, så kommer det att levereras till närmsta terminal och en avisering kommer att gå ut till dig.

För order över 1 000 kr erbjuder vi fraktfria leveranser. Om ordervärdet understiger detta belopp kostar frakt till ombud 49 kr. Alla försändelser skickas fullt försäkrade. Om/när dina varor finns i lager så kommer din beställning att skickas från oss inom 1-2 arbetsdagar. Leveranstider inom Sverige är normalt 1-2 dagar efter att de lämnat vårt lager. När vi expedierar din order skickas en leveransbekräftelse till din mail där hittar du ditt sändningsnummer.
 
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Pappelina AB på väg till kund är Pappelina AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur. Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till info@pappelina.com senast inom 5 arbetsdagar.


ÖPPET KÖP/ÅNGERRÄTT/RETUR/BYTEN
Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Men Pappelina tillämpar även 30 dagars öppet köpt om du inte är helt nöjd med din vara. Ångerperioden/Öppet köp räknas från det datum du mottog den din beställning.
 
Öppet köp/Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specialbeställda produkter enligt dina instruktioner. Du hittar ångerrättsformulär hos Konsumentverket: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/angerratt/
 
Returen (både för öppet köp och för ångerrätt) kostar 99 kr och denna summa debiteras i samband med återbetalningen av returen. Det går också bra att köpa en egen fraktsedel och returnera till följande adress:
Pappelina AB
Norsbro Sågmyravägen 5
793 30 Leksand

Produkten måste vara i oförändrat skick och vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.
 
Så här gör du en retur:
1. Använd den bifogade returfraktsedeln
2. Packa varorna väl i originalförpackning och emballera ordentligt. Bifoga följesedeln samt papper med ifylld returorsak i paketet.
Om du har valt faktura, kontakta Klarna, förslagsvis genom deras app, för att rapportera retur och förlänga fakturan.
3. Fäst fraktsedeln väl synlig på paketet och lämna in hos ditt PostNord ombud.
4. När din retur har kommit fram till oss återbetalar vi motsvarande belopp/ justerar din faktura.
Returkostnad på 99 kr justeras vid återbetalning. Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit din retur. Återbetalning sker då med samma betalsätt som ursprungligen använts.
5. När din retur är behandlad meddelar vi dig via mail.

Om du vill byta en vara så måste du lägga en ny order på vår hemsida på den vara du istället önskar och returnera den oönskade varan till oss. Vi skickar då den nya varan till dig omgående och när vi fått in din retur gör vi en återbetalning till ditt konto. Återbetalningar sker enligt ovan.


REKLAMATION
Om du vill reklamera en vara köpt via www.pappelina.com, var vänlig kontakta kundservice via e-post på info@pappelina.com. Om du köpt en vara genom en av våra återförsäljare, vänligen kontakta återförsäljaren du köpt varan av för reklamation. Vi ger 3-årsgaranti på våra varor (gäller på produktionsfel). För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på felet bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Pappelina frakten.

Så här reklamerar du en vara:
1. Kontakta Pappelina genom att skicka e-post till info@pappelina.com
2. Bifoga bilder på varans fel och kvitto för köpet.
3. Fyll i vår reklamationsblankett.
4. Vi kontaktar dig så snart som möjligt i ärendet.
5. Vid en godkänd reklamation sänder vi dig retursedel och gör en återbetalning när vi mottagit returen.

Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den ska betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.
 

OUTLÖST PAKET
För paket som inte löses ut förbehåller sig Pappelina rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 200 kr inklusive moms. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna.


BETALNINGSALTERNATIV
Du kan välja mellan följande betalningssätt:
• Kortbetalning / Direktbetalning via Klarna Checkout.
• Delbetalning via Klarna.
• Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Det går självklart att delbetala din faktura via Klarna. Fullständiga villkor för delbetalning hittar du här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/sv_se/account/terms.pdf


KÖPVILLKOR (för kunder bosatta i Sverige)
Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.pappelina.com av kunder som är bosatta i Sverige. Du som kund hos Pappelina AB har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vid frågor kontakta oss på info@pappelina.com. Vi återkommer så fort vi kan och vi har en målsättning på att svara dig inom 24 timmar på vardagar.

AVTAL OM KÖP
Avtal om köp ingås när du väljer att registrera din beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan handla om en reservation, att varan du beställt fått ändrad leveranstid eller andra oförutsedda händelser.

FÖRSÄLJNING TILL MINDERÅRIGA
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

PRISER
Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och 25% moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan föravisering. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

PRESENTKORT OCH RABATTKODER
Har du en presentkortskod eller en rabattkod så anger du detta i kassan. Presentkortskoden anges exakt som du fått den. Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Endast ett presentkort/rabattkod i taget kan anges i kassan. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand. Observera att rabattkoder inte gäller vid köp av presentkort.
 
FORCE MAJEURE
Pappelina är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.


GARANTIER
Pappelina ger 3 års garanti (mot produktionsfel) på alla produkter. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.